mg
„Do sygnalizowanych w poprzednich raportach NIK (z 2009 i 2010 roku) problemów z budową dróg dołączyły kolejne. Nie uda się przed mistrzostwami oddać od użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne (jeden odcinek na drodze ekspresowej S2, dwa odcinki na drodze ekspresowej S8/S7, jeden odcinek na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzy odcinki na drodze ekspresowej S5)” – podaje Najwyższa Izba Kontroli.
„Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostaną także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5. Zagrożone nie oddaniem do użytku przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A 2 o łącznej długości 50 km” – czytamy w komunikacie NIK.
Rewitalizacją kolei nadrobimy opóźnienia w budowie ekspresówek?
Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO 2012 budowy dróg ekspresowych S-8 i S-5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK SA programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami.
Jak podaje NIK, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku przeprowadziło kontrole trzech spośród 23 zadań inwestycyjnych wykonywanych przez GDDKiA, określonych jako krytyczne lub ważne dla Euro 2012 w przedłożonym Radzie Ministrów w styczniu 2010 r. przez ministra sportu i turystyki „Sprawozdaniu z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (lipiec – grudzień 2009)”, tj. kontrolę zadania na autostradzie A8 – autostradowa obwodnica Wrocławia, zadania na autostradzie A1 – Sośnica – Gorzyczki oraz zadania na autostradzie A2 – Stryków – Konotopa.
Ministerstwo Infrastruktury objęło kontrolą zadanie na autostradzie A1 Sośnica – Gorzyczki. Jak podaje NIK, nie uczyniono tego odnośnie zadań, realizowanych przez Generalną Dyrekcję, w wykonaniu których wystąpiły opóźnienia. Chodzi o dwa zadania na autostradzie A1 (Toruń – Stryków o długości 144,1 km oraz Pyrzowice – Maciejów – Sośnica, o długości 44,4 km), trzy zadania na autostradzie A4 (Kraków – Tarnów o długości 56,8 km, Tarnów – Rzeszów o długości 78,4 km oraz Rzeszów – Korczowa o długości 88,3 km), trzy zadania na drogach ekspresowych S2 (Konotopa – Puławska o długości 19 km), S5 (Poznań – Wrocław o długości 29,3 km) oraz S7 (Gdańsk – Koszwały o długości 17,9 km).
Pozytywna ocena GDDKiA
Pomimo problemów, NIK pozytywnie oceniła skontrolowaną działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W 2010 r. zawarła ona z wykonawcami 20 umów na inwestycje o łącznej kwocie 16 234,3 mln zł spośród ogólnej liczby 47 umów (na łączną kwotę 37 416,6 mln zł i 744,6 mln euro) zawartych w latach 2006-2010 na budowę autostrad i dróg ekspresowych zaliczonych w styczniu 2010 r. do przedsięwzięć Euro 2012. NIK doceniła także oddanie do użytku sześciu odcinków autostrad o łącznej długości 91,6 km oraz „podjęcie działań w zakresie usprawnienie procesu przygotowania i realizacji inwestycji”.